close
02191306000
mob-menu

تحلیل و گزارش وضعیت فولاد و بورس در آبان ماه 1402

۱۴۰۲ ۰۸ ۲۴

۰ دیدگاه

1 دقیقه

0 نفر پسندیدند

مطلب مفیدی بود

چاپ مطلب

اشتراک گذاری مطلب

در آبان ماه 1402، بازار سرمایه ایران تحت تأثیر تغییرات قیمت‌های فلزات اساسی قرار گرفت. دلار به مرز کانال 50 هزار تومانی رسید و شاهد روند نزولی قرار گرفت. این روند کاهش قیمت در بازار آهن و فولاد، باعث بازگشت به عقب شتاب افزایش قیمتی، در این صنعت شد.

در معاملات ، به مقدار ۲۷۸ هزار و ۹۵۰ تن، حجم معاملات محصولات فولادی در رینگ صنعتی بازار بورس کالا، با میزان تقاضای ۲۸۵ هزار و ۱۳۰ تنی صورت گرفت. این معاملات با حذف بیش از ۲۰ درصد محصولات انجام شد. به این ترتیب، شاخص فلزات اساسی با رشد ۱۶ هزار و ۵۸۰ واحدی رقم یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۲۵۱ واحد را نشان داد.

 

در طول ماه، قیمت‌های برخی از محصولات فولادی نیز تغییر کرد. میلگرد در بیشتر کارخانه‌ها و برخی از مبادی فروش با یک کاهش قیمت 100 تا 400 تومانی مواجه شد. قیمت پایه میلگرد در این هفته ۲۰۶/۶۵۱ ریال بود. همچنین، تیرآهن در بیشتر سایزها با یک کاهش قیمت 30.000 تا 150.000 تومانی همراه بود و قیمت پایه تیرآهن در این هفته ۲۱۲/۲۳۶ ریال بود. ورق سیاه و پروفیل z نیز با یک کاهش قیمت 400 تومانی اعلام شد.

در مورد سایر محصولات فولادی، قیمت لوله صنعتی در بیشتر مبادی فروش ثابت بود و تغییر قیمتی نشان نداد. قیمت نبشی نیز در یک کارخانه با یک کاهش 200 تومانی اعلام شد. همچنین، شمش در برخی از مبادی فروش با یک کاهش 100 تومانی روبرو بود و میانگین قیمت معاملات شمش بلوم تا آن لحظه ۱۸۶/۱۷۲ ریال بود.

در این ماه، حجم کل عرضه شمش بلوم ۲۷۵/۰۸۵ تن بود و حجم معاملات آن ۱۴۳/۰۰۰ تن بود. درصد حجم معاملات نسبت به عرضه ۵۱/۹۸ بوده و تقاضا، عرضه و معاملات نسبت به روز قبل ثابت بوده است. همچنین، روند قیمت نسبت به روز قبل در محدوده 100 کاهش قرار گرفته است. محدوده قیمت شمش بلوم بین ۲۰,۴۵۰ و ۱۹,۹۰۰ ریال بوده است.

فولاد 2344

وضعیت بازار بورس

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس تهران درآبان ماه 1402، به سطح یک میلیون و 981 هزار و 572 واحد رسید، که با افزایش 20 هزار و 262 واحد نسبت به روز قبل، رشد قابل توجهی را نشان داد. همچنین، شاخص کل هم‌وزن بورس نیز به رقم 670 هزار و 117 واحدی رسید و افزایش 11 هزار و 112 واحدی را همراه بود. در بازار فرابورس نیز، شاخص کل به سطح 24 هزار و 340 واحد رسید و رشد 279 واحد را تجربه کرد، شاخص هم‌وزن فرابورس نیز به سطح 118 هزار و 793 واحد رسید، یعنی افزایش 2 هزار و 613 واحدی را به همراه داشت.

بیشترین تأثیر مثبت در شاخص فرابورس، توسط شرکت‌های زیر ایجاد شد:

پتروشیمی تندگویان (شگویا)، خودرو دیزل (خاور)، سرمایه‌گذاری مالی سپهرصادرات (وسپهر)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس).

همچنین، نمادهای زیر در لیست نمادهای پرتراکنش فرابورس قرار داشتند و تأثیر کاهنده‌ای را داشتند:

نیان الکترونیک (نیان)، ایران‌خودرو دیزل (خاور)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، مبین وان کیش (اوان)، تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و مولد نیروگاهی تجارت فارس (بمولد).

بخش های مرتبط:

۰نظر ارسال شده است

نظر خود را در مورد مطلب تحلیل و گزارش وضعیت فولاد و بورس در آبان ماه 1402 بنویسید